Paragrafen

Weerstandsvermogen en risicobeheersing

We inventariseerden alle risico’s. Met behulp van een risicosimulatie maken we een berekening van de mogelijke financiële gevolgen van deze risico’s. Uit deze berekening blijkt dat het totale risico € 8.900.000 is, dit is de benodigde weerstandscapaciteit.

Overzicht van risico's
In de tabel hierna wordt de risico top 10 weergegeven en kort toegelicht. Als er dekking is voor deze risico's dan geven we dit aan. In de berekening van het weerstandsvermogen nemen we alleen de risico’s mee, die ten laste komen van de algemene reserve.

Bedragen * € 1.000

Kans

Minimale omvang

Maximale omvang

Reserve

A.

Krapte op de arbeidsmarkt in combinatie met vergrijzing
Hierdoor is het moeilijk om voor alle banen geschikte mensen te vinden. Hierdoor bestaat het risico dat het huidige personeel te zwaar belast wordt, werkzaamheden vertraging oplopen of dat de dienstverlening beperkt wordt.

Zeer groot

1.000

1.500

Algemeen

B.

Informatieveiligheid
Als onbevoegden toegang krijgen tot de systemen van onze organisatie kan dit problemen veroorzaken zoals:
- Het niet meer goed kunnen helpen van inwoners;
- Gevoelige informatie van mensen of bedrijven kan in verkeerde handen vallen;
- Twijfel ontstaat over de betrouwbaarheid van onze informatie.

Groot

1.000

5.000

Algemeen

C.

Realisatie grote projecten
Als de kosten sterk stijgen, kan de gemeenteraad beslissen om grote projecten niet uit te voeren. Als dit gebeurt, moeten de kosten voor de voorbereiding van die projecten ineens als last worden genomen.

Klein

1.000

3.350

Algemeen

D.

Kosten voor ondersteuning bij Wmo en Jeugdhulp
Wmo en Jeugdhulp zijn open einde regelingen. De gemeente blijft zorgen voor inwoners die hulpnodig hebben via de Wmo of Jeugdwet. Soms stijgen de kosten omdat er meer vraag is, bijvoorbeeld door vergrijzing of ingewikkelde situaties. Ook verwijzen andere instanties door, zoals huisartsen, waardoor de gemeente minder controle heeft maar wel alle kosten draagt.

Matig

1.000

1.100

Algemeen

E.

Loon- en prijsindexatie zijn in de begroting niet voldoende opgenomen
De afgelopen jaren zijn loonkosten en prijzen van goederen en diensten sterk gestegen. Het risico bestaat dat we in de begroting deze prijsstijgingen niet voldoende hebben opgenomen.

Matig

500

800

Algemeen

F.

Stijgende kosten als gevolg van cloudgang en digitalisering.
De gemeentelijke softwaremarkt wordt gedomineerd door enkele grote spelers waardoor de kans op prijsstijging aanwezig is.

Zeer groot

100

150

Algemeen

G.

Schenden vertrouwelijkheid / Uitlekken gevoelige informatie / datalek
Het is niet toegestaan om vertrouwelijke informatie te delen of gevoelige gegevens te laten uitlekken. Als dit toch gebeurt, kan de Autoriteit Persoonsgegevens een boete opleggen. Zelfs het per ongeluk versturen van een mail met fouten kan al leiden tot het opleggen van een boete.

Matig

250

500

Algemeen

H.

Bestuurlijke handhaving drugsafval in de openbare ruimte
Als de veroorzaker van het drugsafval niet traceerbaar is, zijn de kosten voor de gemeente als grondeigenaar.

Groot

100

250

Algemeen

I.

Onverbindende belastingverordeningen
Door verkeerde ingangsdatum of geen (tijdig) besluit van de gemeenteraad.

Zeer klein

1.000

3.000

Algemeen

J.

Inkomsten vanuit het Rijk
Het Rijk geeft in de circulaires aan hoeveel middelen we ontvangen. Het risico bestaat dat dit bedrag lager is dan waar we vooraf rekening mee houden.

Zeer groot

50

100

Algemeen

De risico’s van de verbonden partijen zijn deel van onze risico-analyse. Deze risico’s staan niet in de tabel , maar u kunt ze vinden in de paragraaf Verbonden partijen .

Toelichting
Bij het beoordelen van de risico's hebben we gekeken naar mogelijke nieuwe risico’s en of de risico’s die we eerder hebben genoemd nog steeds gelden. Hierdoor hebben we nieuwe risico’s toegevoegd en zijn voor andere risico’s risicobeperkende maatregelen genomen. Hieronder lichten we de grootste aanpassingen toe.
Verhoogde eisen basisregistraties
Dit risico is minder relevant geworden vanwege reeds genomen maatregelen om het risico te verkleinen. Het gegevensbeheer van de basisregistraties is verbeterd, waarbij diverse verbeteringen nog lopen. We zijn op dit onderdeel in control.

Omgevingswet
Dit risico is niet meer van toepassing  omdat de wet nu van kracht is.

Verblijfsbelasting arbeidsmigranten
We innen verblijfsbelasting als het verblijf bekend is. Door verbeterde controleprocessen is dit risico beperkt.

Realisatie grote projecten
Dit is een nieuw risico. De gemeenteraad heeft (voorbereidings-)kredieten voor grote projecten beschikbaar gesteld. Als een project meer kost dan begroot kan het zijn dat de gemeenteraad besluit dat het project niet doorgaat. Dan moet het bedrag dat bij de voorbereiding is uitgegeven ineens als last worden verantwoord.

Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP)
Het risico dat de budgetten voor de vernieuwbouw/renovatie van 3 scholen niet toereikend zijn om de plannen te kunnen uitvoeren nemen we niet langer op omdat de werkzaamheden inmiddels gestart en bij één school inmiddels afgerond zijn.

Deze pagina is gebouwd op 07/10/2025 18:27:47 met de export van 07/10/2025 18:19:47