Programma 1 Dienstverlening en organisatie

Wat wilden we bereiken? Wat deden we daarvoor?

In de tabel hieronder geven we inzicht in de doelen die we wilden halen. Per doel geven we aan wat we daarvoor deden in 2024.

Wat wilden we bereiken?

Wat waren onze plannen?

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Financiën

Medemblik is een financieel gezonde gemeente.

We werken aan een structureel reëel sluitende begroting.

Het begrotingssaldo was al reëel structureel in evenwicht voor het begrotingsjaar 2024 en dit is in de loop van het jaar verbeterd. Hierbij gaat structureel over structurele baten en lasten in het begrotingsjaar. We hanteerden het uitgangspunt dat we alles realistisch meenemen.

We dekken structurele uitgaven met structurele middelen.

De gemeenteraad heeft bepaald dat een gezonde financiële positie het belangrijkste kader voor de begroting 2024 was. In 2024 heeft het college gehandeld naar dit uitgangspunt. De structurele uitgaven worden gedekt met structurele middelen.

Wij voeren ons risicomanagementbeleid uit. Daarvoor inventariseren we tweemaal per jaar organisatiebreed de risico's.

We hebben bij het opstellen van de jaarrekening over het vorige jaar en bij het opstellen van de begroting over het komende jaar de risico’s binnen de organisatie geïnventariseerd.

We zorgen voor aansluiting tussen de personele en financiële administratie.

We zijn dit jaar een project gestart om in control te komen.

We verhogen belastingen trendmatig.

We hebben de belastingopbrengsten verhoogd conform de begroting 2024.

Dienstverlening

Medemblik biedt een toegankelijke, betrokken, transparante en toekomstbestendige dienstverlening.

We maken onze resultaten van de gemeten dienstverlening openbaar.

We hebben in 2024 continu onderzoek gedaan naar de kwaliteit en de klanttevredenheid op onze dienstverleningskanalen.

We breiden het klantonderzoek uit naar de producten van de Omgevingswet.

Vanaf januari 2024 is er een continu klantonderzoek naar de producten van de omgevingswet actief. We zien alleen dat de respons te laag is, waardoor de uitslagen niet representatief zijn. We onderzoeken mogelijkheden om deze aantallen te vergroten, zodat we dit onderzoek kunnen gebruiken om onze dienstverlening op deze producten te kunnen verbeteren.

We ontwikkelen een plan van aanpak voor de verbetering van de dienstverlening.

Maart 2024 zijn de startnotitie visie op dienstverlening en de kernwaarden dienstverlening 2024-2028 vastgesteld.

Een nulmeting van de huidige kwaliteit van onze basis- en kernregistraties incl. processen. Voorstel waarin de mogelijke ambitieniveaus worden aangegeven, inclusief een verbetervoorstel + quick wins die hier direct aan bijdragen.

Het verbeter (programma) plan is opgesteld. Op basis hiervan werken we de komende jaren structureel aan een verdere verbetering van de kwaliteit van onze basisregistraties.

Onze website is toegankelijk en voldoet aan de minimale vereisten en we onderzoeken of en waar er knelpunten zitten.

De website voldoet aan de minimale vereisten van het Besluit Digitale Toegankelijkheid Overheid.

We werken voortdurend aan het digitaal beschikbaar stellen van onze producten.

We zien jaarlijks het aantal digitale aanvragen stijgen. Wanneer een product digitaal beschikbaar is, zien wij dat gemiddeld 60% van de aanvragen ook daadwerkelijk digitaal wordt aangevraagd.

Participatie

In Medemblik hechten wij waarde aan elke vorm van betrokkenheid van haar inwoners, ondernemers en samenwerkingspartners en ondersteunen wij daar waar mogelijk initiatieven die passend zijn bij onze doelstellingen.

Met onze dienstverlening richten wij ons op het begeleiden en ondersteunen van initiatieven. Onze kernconsulent is er voor het beantwoorden van vragen en het begeleiden van initiatieven vanuit de kernen. Wij ondersteunen dorpsraden bij het opstellen of actualiseren van hun kernvisie.

Van het budget is (een deel) van de kosten van de kernraden betaald.
Het budget voor de opmaak van de updates van de kernvisies is niet benut omdat de teksten nog niet door de dorpsraden zijn aangeboden.

Wij stellen met samenwerkingspartners een lokale inclusie agenda op.

We werkten met de samenwerkingspartners aan de Lokale Inclusie Agenda. Deze ligt klaar om te worden aangeboden aan de gemeenteraad.
We hebben stappen gezet om tot een jongerenadviesraad (JAR) te komen.

Bestuurskracht

Medemblik is een gemeente die bestuurlijk leiderschap toont en verantwoordelijkheid heeft.

Wij werken, na de eerste fase van interne verbinding, samenwerking en basis op orde (interne bestuurskracht) aan onze externe bestuurskracht: onze dienstverlening, rol en verbinding met onze inwoners, maatschappelijke partners en ondernemers.

In  onze dienstverlening streven wij ernaar om aan te sluiten op de wensen en behoeften van onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners. We voeren continu klantonderzoek uit, we benchmarken onze resultaten met regiogemeenten.
Met het georganiseerde bedrijfsleven zijn wij op regionaal en bovenregionaal niveau op structurele basis in gesprek over ontwikkelingen en beleid. Met individuele ondernemers zijn we zowel ambtelijk als bestuurlijk volop in gesprek en leggen regelmatig werkbezoeken af. We zijn een nieuwe Dienstverleningsovereenkomst (DVO) aangegaan met het Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord.

Het Sociaal Loket is ingericht;  een nieuwe website die voortkomt uit de groeiende behoefte binnen het sociaal domein. Deze gebruiksvriendelijke en toegankelijke website is ontworpen om inwoners van Medemblik te ondersteunen bij vragen over het Sociaal Domein. De focus ligt op het versterken van het eigen netwerk en samenwerking met partners. Op het Sociaal Loket kunnen inwoners stapsgewijze begeleiding en informatie vinden over de ondersteuning die partners kunt bieden. Door hun expertise en diensten zichtbaar te maken op het Sociaal Loket, kunnen inwoners gemakkelijker de juiste hulp vinden die ze nodig hebben.

In onze dienstverlening proberen wij aan te sluiten op de wensen en behoeften van onze inwoners. Wij doen dit door ons continu klantonderzoek steeds verder uit te breiden. We benchmarken onze resultaten met regiogemeente, waardoor we kunnen leren van al toegepaste verbeteringen. We stellen Q2 een visie op dienstverlening op. De visie op dienstverlening wordt mede vorm gegeven op basis van de wensen en behoeften vanuit onze inwoners en bedrijven. Welke we hebben uitgevraagd middels een specifieke enquête op de kernwaarden dienstverlening.

Bij de uitvoering van diverse projecten is nadrukkelijker ingezet op participatie.  Voorbeelden zijn de omgevingsvisie, toekomst Stad Medemblik, de woonvisie, het Integraal Huisvestingsplan, het Lange Termijn Accommodatiebeleid en het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan . Allen tot stand gekomen met intensieve participatie van direct betrokken partijen.

Ook is het convenant Regio Deal Noord-Holland Noord (NHN) ondertekend. Hierin trekken we op met de 17 gemeenten in NHN, de provincie Noord-Holland (NH), 3 ondernemerskoepels en 3 onderwijsorganisaties. De focus ligt op talentontwikkeling, economische groei en een verbetering van de leefomgeving. Daarnaast richt de Regio Deal zich op het versterken en verankeren van de samenwerking tussen overheid, bedrijfsleven en onderwijs binnen de regio NHN.

We passen de gemeenschappelijke regelingen aan de gewijzigde wetgeving aan. Dit doen wij in Noord-Holland verband. We implementeren de doorontwikkeling van het Pact van Westfriesland.

Wij hebben in 2024 het project 'Implementatie wijziging Wet gemeenschappelijke regelingen' in de regio Noord-Holland Noord afgerond. Alle gewijzigde gemeenschappelijke regelingen zijn 1 juli 2024 in werking getreden.
De doorontwikkeling van het Pact van Westfriesland heeft door personeelswisselingen in het regioteam en gewijzigde inzichten vertraging opgelopen. Onlangs is een nieuwe projectleider Herijking Pact van Westfriesland gestart met de opdracht. Deze opdracht is in september door het portefeuillehoudersoverleg algemeen bestuurlijke zaken vastgesteld.

Als in 2023 alle afgesproken activiteiten zijn uitgevoerd vindt er een evaluatie plaats en richten we het vervolgproces in.

In Q1 hebben we gezamenlijk geconcludeerd dat de activiteiten zijn uitgevoerd en waar nodig procesmatig belegd. Focus ligt op onze externe gerichtheid, waaronder het nadrukkelijker betrekken van stakeholders bij besluitvorming en actievere regionale samenwerking.

We zetten in via het project rechtmatigheid op het optimaliseren van onze processen gedurende het lopende boekjaar.

Het optimaliseren van de processen binnen de gemeente Medemblik is een inherent onderdeel van de werkzaamheden van de Interne Auditor.
Zij controleren, rapporteren en bespreken de uitkomsten en eventuele verbeterpunten met het management waarna zij periodiek de voortgang monitoren. Dit is een ongoing proces.

Organisatie

Wij zijn een stevige, duurzame en toekomstbestendige organisatie die in staat is om te voldoen aan onze (continu veranderende) taken en zetten waar mogelijk in op ambitie.

Binnen een eenvoudige structuur met heldere taken en verantwoordelijkheden werken we aan onze externe dienstverlening. We stimuleren een cultuur waarin een goed samenwerking ontstaat en een professionele dienstverlening.

De teams binnen de afdeling Externe Dienstverlening opereren op verschillende taakvelden, VTH, Buitendienst en Publiek- en Burgerzaken. Wij werken procesmatig met een eenvoudige structuur. De taken en verantwoordelijkheden zijn helder. Daarnaast stimuleren we een cultuur waarin een goede en prettige integrale samenwerking leidt tot een professionele dienstverlening naar onze inwoners.

Wij werken conform het jaarlijkse Uitvoeringsprogramma gebaseerd op de Uitvoerings- en Handhavingsstrategie en evalueren de uitvoering in de jaarrapportage.

De doelen beschreven in het uitvoeringsprogramma van 2024 zijn gehaald.

We ontwikkelen een programma gericht op continue leren binnen de organisatie en het ontwikkelen van de kennis.

In lijn met de doelstellingen uit de begroting zijn we dit jaar gestart met het opstellen van beleid gericht op continu leren en het ontwikkelen van kennis binnen de organisatie. Dit beleid heeft als doel om een cultuur van permanente ontwikkeling te stimuleren, waarin medewerkers hun professionele vaardigheden verder kunnen uitbreiden en bijdragen aan de versterking van onze organisatie. De eerste stappen omvatten het inventariseren van behoeften en het formuleren van concrete doelstellingen.

Op basis van het raadsbesluit op ons huisvestingsplan starten we het aanbestedingstraject op.

De planvorming is vertraagd waardoor het aanbestedingstraject met betrekking tot de renovatie van het gemeentehuis nog niet heeft kunnen starten.

We geven uitvoering aan de renovatie en verduurzaming van onze huisvesting.

We werken aan een gedragen plan voor de renovatie en verduurzaming van het gemeentehuis.

We ontwikkelen een programma gericht op het wendbaar maken van de personele organisatie.

In de begroting is het voornemen opgenomen om een programma te ontwikkelen gericht op de wendbaarheid van onze personele organisatie. In 2024 zijn we hier nog niet volledig aan toegekomen. We hebben met het aanstellen van regulier personeel – 80 nieuwe medewerkers – en het vernieuwen van onze werkenbijpagina en inzet op recruitment belangrijke stappen gezet. Bij de werving van nieuwe medewerkers is specifiek gezocht naar kandidaten die kunnen bijdragen aan flexibele organisatie.

We geven uitvoering aan ons geactualiseerde functiehuis.

Dit jaar zijn alle functies geactualiseerd en gewaardeerd volgens de HR21-methode. Hiermee is het functiehuis vernieuwd en toekomstbestendig gemaakt.

We geven permanent aandacht en waardering op verschillende manieren als investering in goed en aantrekkelijk werkgeverschap.

We blijven permanent aandacht en waardering geven aan onze medewerkers als investering in goed en aantrekkelijk werkgeverschap. Dit jaar zijn we begonnen met het actualiseren van de regelingen in ons personeelshandboek om onze positie als werkgever te versterken. Daarnaast besteden we aandacht aan het belonen van medewerkers door middel van gratificaties en andere vormen van waardering, en vieren we gezamenlijke successen om de betrokkenheid en motivatie te verhogen.

Deze pagina is gebouwd op 07/10/2025 18:27:47 met de export van 07/10/2025 18:19:47