Programma 3 Ruimte

Wat wilden we bereiken? Wat deden we daarvoor?

In de tabel hieronder geven we inzicht in de doelen die we wilden halen. Per doel geven we aan wat we daarvoor deden in 2024.

Wat wilden we bereiken?

Wat waren onze plannen?

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Leef- werk- en woonomgeving

We vergroten en verbeteren het woon- en huisvestingsaanbod.

We voeren, samen met de provincie en de Westfriese gemeenten, het Woonakkoord 2021-2025 uit.

In 2024 gaven wij als volgt uitvoering aan het Westfriese Woonakkoord:
- De regio heeft de tweewekelijkse ambtelijke en bestuurlijke overleggen georganiseerd,
- Er is een onderzoek uitgevoerd naar de mogelijkheden van een huisvestingsverordening voor de Westfriese gemeenten,
- De regio organiseerde en faciliteerde de uitwerking en de samenwerking die voortvloeit uit het Westfries woonzorgpact (WFWZP),
- De regio heeft haar belangen vertegenwoordigd in het kader van de propositie NHN als grootschalige woningbouwlocatie.
- Naar aanleiding van wijzigingen in de regionale urgentieverordening is deze regeling geëvalueerd.

We voeren acties uit om de woningbouw te versnellen.

Door activiteiten vaker parallel te plannen en uit te voeren werken we aan versnelling van de woningbouw.

We rapporteren twee keer per jaar de woningbouwontwikkelingen in een dashboard.

Er is twee keer een rapportage over de woningbouwontwikkelingen aan de gemeenteraad verstuurd.

We zetten de omgevingswet in om onze woningbouw te versnellen.

Werken met een nieuwe wet leidde dit jaar (nog) niet tot versnelling. Wel zijn er eerste ervaringen mee opgedaan en wordt er gewerkt met de Intake- en Omgevingstafels als potentiële manier om te versnellen.

We geven uitvoering aan ons vastgoedbeleid, nota grondbeleid en nota kostenverhaal.

We gaven uitvoering aan de nota's en het vastgoedbeleid als onderdeel van de dagelijkse bedrijfsvoering. De nota kostenverhaal is in december 2024 door het college vastgesteld.

We voeren het meerjarig woningbouwprogramma uit.

We hebben dit jaar aan 32 woningbouwprojecten gewerkt en daarnaast aan meerdere initiatieven voor woningbouw.

We versterken onze ontwikkelkracht voor de ruimtelijke en civiele projecten.

De projectmanagement capaciteit is zowel kwalitatief als kwantitatief op orde. De meeste werkprocessen zijn gestandaardiseerd waardoor er efficiënter gewerkt wordt.

We handhaven op illegale bewoning.

Een projectteam werkt aan de voorwaarden om de handhaving te versterken.

We werken regionaal samen op het gebied van huisvesting buitenlandse werknemers.

Een aantal keer per jaar vindt er een regionaal overleg plaats met de Westfriese gemeenten. We onderzoeken op regionaal niveau de mogelijkheden voor een betere informatievoorziening voor buitenlandse werknemers.

We voeren het beleid huisvesting buitenlandse werknemers uit.

In 2024 zijn we gestart met het project ‘illegale bewoning’. We handhaven op illegale bewoning en schrijven buitenlandse werknemers in. Daarnaast realiseren we goede huisvesting voor buitenlandse werknemers. Naast huisvesting bij agrarische bedrijven onderzoeken we ook de wenselijkheid en de haalbaarheid van twee middelgrote huisvestingslocaties. Tevens is het beleid dit jaar geëvalueerd.

We voeren activiteiten uit die voortvloeien uit de Transitievisie Warmte.

We organiseerden meerdere activiteiten, zoals:

Energiearmoede
- We hielpen dit jaar 400 financieel kwetsbare inwoners vanuit de energiearmoede aanpak. Zij ontvingen energieadvies en kleine energiebesparende maatregelen.
- De Witgoed actie startte in december 2024. De eerste 14 oude witgoed apparaten zijn ingewisseld voor nieuwe energiezuinige apparaten.  
- In december 2024 startten we onze Lokale Isolatieaanpak. We helpen  financieel kwetsbare woningeigenaren met advies, ondersteuning bij de uitvoering en een subsidievoucher voor isolatiemaatregelen.

Bewonersinitiatieven
- We ondersteunden het bewonersinitiatief Warm Medemblik. Dit initiatief adviseert woningeigenaren over het verduurzamen van hun woning. Ze leidden 30 nieuwe energiecoaches op uit onze gemeente en regiogemeenten.
- We organiseerden samen met een nieuw bewoners initiatief in de Kreeklanden in Wognum een bewonersavond.

Overig
- Ook dit jaar organiseerden we weer het evenement “Gluren bij de duurzame buren”. Dit jaar besteedden we aandacht aan het opwekken van duurzame energie, isoleren en duurzaam verwarmen.  
- We hielpen ruim 30 woningeigenaren die van het aardgas af gingen met een subsidie.
- We organiseerden een eerste bewonersavond voor woningeigenaren van erfgoed (rijks-, provinciale en gemeentelijke monumenten, karakteristieke panden en stolpen). Tijdens deze avond gaven we eigenaren informatie hoe ze het verduurzamen van hun pand het beste aan kunnen pakken. Ook haalden we informatie op wat eigenaren van erfgoed nodig hebben om een volgende stap te kunnen zetten. Deze informatie gebruiken we om de erfgoedaanpak verder vorm te geven.
- We stelden de regionale warmtevisie vast. Deze visie focust zich op regionale collectieve warmteoplossingen.

We verduurzamen en vergroenen onze leef-, werk- en woonomgeving.

We stellen de gemeentedekkende Omgevingsvisie vast.

Het was de oorspronkelijke planning om de Omgevingsvisie in 2024 vast te stellen. Maar gelet op een eerdere oproep vanuit de gemeenteraad, kiezen wij voor een zorgvuldiger proces dat iets meer tijd kost.

We voeren het plan van aanpak uit om te komen tot een gemeentedekkend Omgevingsplan.

Wij hebben dit jaar gewerkt aan het eerste wijzigingsbesluit. Dit is de eerste stap naar een gemeentedekkend Omgevingsplan. De geplande vaststelling in 2024 is vertraagd. Dit komt door onvoorziene benodigde regelactualisatie, in samenhang met de complexiteit van het Omgevingsplan in het algemeen en de beperkte capaciteit.

We toetsen initiatieven voor het realiseren van zonneparken in de RES zoekgebieden aan het beleidskader wind- en zonne-energie in Westfriesland.

Met diverse initiatiefnemers onderzochten we of de plannen passen binnen het door de gemeenteraad vastgestelde beleidskader wind- en zonne-energie Westfriesland. Dit proces is nog niet afgerond.

We geven uitvoering aan de uitvoeringsagenda klimaatadaptatie 2021-2025.

We liggen op schema, behoudens de onderwerpen 'Aanpak hittestress' en 'Opstellen subsidiekader'. Vertraging op deze onderwerpen ontstond door de zoektocht naar een geschikte aanpak welke nu gevonden is.

Klimaatadaptatie is een vast onderdeel van ruimtelijke (her)inrichtingsprojecten.

We pasten klimaatadaptatie bij vrijwel alle ruimtelijke projecten toe. We pasten de werkprocessen zodanig aan dat klimaatadaptatie altijd een vast onderdeel wordt.

Wij maken inwoners bewust wat zij kunnen doen om gevolgen van klimaatverandering tegen te gaan.

We maken bewoners op verschillende manier bewust van hun eigen mogelijkheden om bij te dragen aan de klimaatbestendigheid. We deden onder andere mee aan het NK Tegelwippen en organiseerden met andere gemeenten regionale (win)acties.

We werken samen met samenwerkingspartijen zoals provincie en netbeheerders aan het uitbreiden van de energie-infrastructuur.

Met diverse samenwerkingspartijen in de regio Noord-Holland Noord en de netbeheerders overlegden we veelvuldig over de realisatie van diverse, noodzakelijke netuitbreidingen.
Het betrof onder andere de realisatie van nieuwe transformatorstations. Samen met de netbeheerder onderzochten we geschikte locaties en overlegden wat nodig is voor het doorlopen van de planologische procedure.
We werkten mee aan verschillende onderzoeken naar nieuwe hoogspanningsverbindingen tussen Noord-Holland Zuid en Noord-Holland Noord.

We verduurzamen het verlichtingsareaal.

In 2024 is 15% van het totale verlichtingsareaal vervangen door duurzame LED-verlichting. Het totale areaal is hiermee op dit moment voor bijna 60% voorzien van LED-verlichting.

We breiden het aantal elektrische laadpalen uit.

Het aantal elektrische laadpalen is verder uitgebreid. Op dit moment zijn er 154 elektrische laadpalen in bedrijf.

We geven uitvoering aan het IBOR.

We gaven uitvoering aan het Integraal Beheer Openbare Ruimte (IBOR). Daarbij geeft IBOR de mogelijkheid om middelen efficiënt in te zetten voor het onderhoud aan de openbare ruimte. Het verschilt per jaar en per kapitaalgoed hoeveel onderhoud nodig is. Dit heeft te maken met seizoensinvloeden maar ook de mate van slijtage die optreedt.

We geven uitvoering aan het groenstructuurplan.

Het groenbeheerplan is opgesteld.
Hiermee geven we verder invulling aan het uitvoeren van de ambities en doelen uit het groenstructuurplan en de beleidskaders openbaar groen.

Bij al onze duurzaamheidsactiviteiten onderzoeken we de mogelijkheid om hiervoor subsidies aan te trekken.

Samen met de Westfriese gemeenten trokken we een subsidieadviseur aan. De subsidieadviseur onderzocht verschillende subsidiemogelijkheden op het gebied van onder andere  warmtetransitie, klimaatadaptatie, biodiversiteit en circulariteit.
Dit leidde tot diverse subsidieaanvragen en toekenningen, bijvoorbeeld voor het opstellen van het soortenmanagementplan en voor het uitvoeren van een haalbaarheidsstudie warmtenet.

We werken samen met de Westfriese gemeenten om onze duurzaamheidsambities te realiseren.

De duurzaamheidsambities zien we als een regionale opgave. Deze vloeien onder meer voort uit het Pact van Westfriesland. Om de regionale samenwerking nog beter te organiseren overlegden we met de diverse regiogemeenten over ieders bijdrage en inzet.

We evalueren het recycle-tarief en zetten aan de hand daarvan beleidsverbeteringen in.

We evalueerden het recycle-tarief. Aan de hand daarvan gingen we aan de slag met het onderzoeken van het hergebruik van materialen en het verbeteren van maatregelen vanuit de kaders van het grondstoffenplan.  

We versterken en stimuleren het hergebruik van (afval)grondstoffen.

Met het uitvoeringsplan Grondstoffen versterkten we het hergebruik van grondstoffen, producten en materialen. We beperkten daardoor de stijgende uitgaven voor het verbranden van afval en droegen bij aan het sluiten van de keten om verspilling tegen te gaan.

We intensiveren de aanpak van bijplaatsingen van afval en zetten in op een nieuw beleidsplan Schoon voor het tegengaan van zwerfafval en het stimuleren van participatie.

We stelden het Actieplan Schoon 2024-2027 op. In het actieplan Actieplan Schoon 2024-2027 is de aanpak van bedrijfs- en zwerfafval opnieuw vormgegeven en wordt de ingezette samenwerking met inwoners, vrijwilligers en ondernemers geïntensiveerd.

We voeren de activiteiten van Circulair Westfriesland 2023-2026 uit.

Circulair Westfriesland (CEWF) organiseerden een veelheid aan activiteiten. Zoals:
- het starten van een  Biobased Innovatie HUB. Hierin werken Ondernemers, kennisinstellingen en overheden samen aan biobased innovaties voor de bouw.
- Wij ondertekenden samen met 48 partners de Circulaire Sloopdeal NHN. Deze deal is geïnitieerd vanuit CEWF en de provincie Noord-Holland.  De sloop van Zwembad De Zeehoek is onze eerste pilot waarbij circulair slopen in de opdracht is meegenomen.
- We organiseerden samen met partners een circulair Zorgcongres, daar waren 120 deelnemers uit de zorg aanwezig.
- We deden een verkenning naar verbeterkansen voor het sluiten van materiaalketens voor e-waste (apparaten met een stekker, batterij en chip).  

Veiligheid

We verbeteren de veiligheid van onze inwoners.

We geven uitvoering aan het verbeterplan aanpak Wet politiegegevens.

Voor de Boa domein I (buitengewoon opsporingsambtenaar openbare orde) en domein III (leerplicht) zijn meerdere WPG procedures en werkinstructies vastgelegd en beschreven uit het verbeterplan aanpak Wet politiegegevens uitgevoerd. Dit is gezamenlijk opgepakt met de Functionaris Gegevensbescherming (FG), Privacy Offers, chief information security officer (CISO) en de leerplichtambtenaren.
In de periode november/december is de jaarlijkse interne audit uitgevoerd. Dit was de eerste keer en betrof een nulmeting. Op grond van deze interne audit kan geconcludeerd worden dat we voor veel onderwerpen belangrijke stappen hebben gezet in het voldoen van het WPG normenkader. Ook zijn er aanbevelingen beschreven die wij implementeren in het uitvoeringsprogramma 2025/2026.

We voeren het uitvoeringsprogramma Integraal Veiligheidsplan 2023- 2024 uit.

Het uitvoeren van het integraal veiligheidsplan loopt samen met het uitvoeren van het uitvoeringsplan Openbare Orde en veiligheid 2024. Voor de toelichting verwijzen wij naar het doel 'We voeren het uitvoeringsprogramma Openbare Orde en Veiligheid 2024 uit'.

We zetten buurtbemiddeling in.

In 2024 zijn 59 buurtbemiddelingstrajecten uitgevoerd. De voornaamste oorzaken van problemen tussen buren zijn tuinoverlast zoals camera’s, airco’s, bomen, schuttingen etc, geluidsoverlast, bedreiging/ intimidatie. In 60% van de gevallen is er sprake van een positieve bemiddeling. In 2024 zijn 3 bemiddelaars voor onze gemeente opgeleid en ingezet in casuïstiek. Zij worden nog ondersteund door bemiddelaars uit de omliggende gemeenten.

We verbeteren de verkeersveiligheid

We nemen duurzaam veilige verkeersmaatregelen.

In projecten en in het onderhoud zijn duurzaam veilige verkeersmaatregelen uitgevoerd. Hiervoor is het maatregelenplan van het Gemeentelijk Verkeer en Vervoerplan (GVVP) leidend.

We treden handhavend op bij onveilig parkeren.

In totaal zijn er 345 FIXI meldingen binnengekomen over onveilig parkeren. Er zijn 232 processen verbaal uitgeschreven voor onveilig parkeren en 212 waarschuwingen uitgedeeld. Naast de FIXI meldingen hebben wij 1.507 controles uitgevoerd en vastgelegd in ons handhavingssysteem ‘CityControl’. Deze controles worden uitgevoerd op bekende en vaak gemelde parkeeroverlast plekken.

We geven uitvoering aan het GVVP en verbeteren de verkeersveiligheid rondom diverse wegen.

We hebben uitvoering gegeven aan diverse korte termijn maatregelen volgens het vastgestelde maatregelenplan van het GVVP. Hierdoor is de verkeersveiligheid rondom diverse wegen verder verbeterd.

We vergroten onze weerbaarheid tegen ondermijning.

We voeren het uitvoeringsprogramma Openbare Orde en Veiligheid 2024 uit.

We controleerden op de naleving van de veiligheidsvoorschriften bij publieksevenementen. Bij meerdere kermissen is een integraal veiligheidsdraaiboek opgesteld voor de inzet van beveiliging, buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s), jongerenwerk en politie. Ook is bij een aantal kermissen besloten tot inzet van cameratoezicht op het evenemententerrein.

We controleerden tijdens boa diensten op overlast en kleine ergernissen die de leefbaarheid in de openbare ruimtes aantasten. In totaal zijn er 303 waarschuwingen en 690 processen verbaal uitgeschreven. Er zijn 4.299 controles uitgevoerd en vastgelegd in het handhavingssoftware pakket (City Control).

In 2024 zijn 2.781 FIXI en 45 politie meldingen afgehandeld. Wij hebben 58 overlastplekken gemarkeerd waar wij extra inzet hebben gepleegd. Ook zijn onze afvalrondes in CityControl verwerkt als hotspots. Waardoor er vaker en beter gecontroleerd wordt. Het totaal aantal FIXI overlastmeldingen is met 35% gestegen ten opzichte van vorig jaar. We zien dat inwoners ons steeds beter bereiken via FIXI. De categorieën die in aantallen met name zijn gestegen zijn ‘afval’, ‘parkeeroverlast’ en ‘vuurwerk’. De stijging van het aantal meldingen werkt ook door in de uitgeschreven bekeuringen. Dit aantal is met 231 gestegen ten opzichte van vorig jaar. Alle meldingen en handhavingsverzoeken die mede via FIXI of Decos binnenkwamen hebben wij opgepakt waarbij gemiddeld 90-95% binnen de afgesproken servicenorm.

Wij hebben in de maanden april t/m oktober vaartoezicht uitgevoerd. In totaal zijn 747 controlemomenten uitgevoerd. Voor 64 feiten is een bekeuring geschreven en in 12 situaties is een waarschuwing uitgedeeld.  

Samen met de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord trainden wij onze lokale crisisfunctionarissen en het college. De ‘toolbox’ Bevolkingszorg wordt periodiek geactualiseerd en is een ‘nafase’ werkinstructie opgesteld.

Onder regie van het Zorg- en Veiligheidshuis pakten wij complexe overlastcasuïstiek op. In 21 gevallen leverende wij veiligheidsadvies, waarvan 1 maal wij een gebiedsverbod oplegden. 4 casussen brachten wij naar het regionale Contraterrorisme, Extremisme en Radicalisering (CTER) overleg in verband met vermoeden radicalisering of soevereiniteit. In geen van de gevallen was sprake van radicalisering.
Het viel op dat er een stijging is voor wat betreft het aantreffen van dak- en thuislozen. Veelal met een Oost-Europeese achtergrond. In samenwerking met politie en boa leidde dit uiteindelijk tot vertrek naar elders of land van herkomst.

In 6 casussen voerden we afstemmingsoverleg woonoverlast. In 3 gevallen leidde dit tot een waarschuwing.

In 3 kernen zijn wij gestart met het in kaart brengen van overlastgevende jeugdgroepen. Dit doen we in samenwerking met het Zorg- en Veiligheidshuis, jongerenwerk, wijkagenten, boa’s, jeugdhulperleners, (school) maatschappelijk werkers en leerplichtambtenaar. Er zijn onder andere (o.a.) 24 brieven namens de burgemeester verstuurd aan jongeren en hun ouders in het kader van overlast. Een deel van de brieven is uitgereikt door de wijkagenten. De brieven hebben er in de meeste gevallen toe geleid dat overlast is gestopt.

Samen met de veiligheidsregio, politie en het Openbaar Ministerie stelden wij een succesvolle aanpak op voor een veilig verloop van de jaarwisseling.

Voor de crisisnoodopvang is een verleningsbesluit cameratoezicht opgesteld gedurende de aanvullende looptijd van de opvanglocatie.

We geven uitvoering aan de integrale ondermijningsaanpak die in samenwerking met het RIEC Noord-Holland is opgesteld.

We werkten samen met de Westfriese gemeenten (Hoorn, SED en Opmeer), politie en het Regionale Informatie- en Expertisecentrum (RIEC) aan het opstellen van een plan van aanpak voor het inrichten van een Bestuurlijk Interventieteam (BIT). Het plan van aanpak voor de inrichting is mede gefinancierd vanuit de versterkingsgelden ondermijning vanuit de Veiligheidsalliantie Noord-Holland.
Er hebben 12 integrale controledagen plaatsgevonden. Tijdens deze controledagen zijn diverse adressen gecontroleerd samen met partners zoals de Veiligheidsregio, Nationale Politie, Belastingdienst en de Nederlandse Arbeidsinspectie.
Hiernaast zijn gedurende het hele jaar meerdere kleine/ad hoc controles uitgevoerd.
Meldingen en controles geven in 40% van de gevallen aanleiding tot vervolgacties/nader onderzoek. In 4 gevallen is een bestuurlijke maatregel toegepast en besloten om het pand te sluiten op grond van het Damoclesbeleid.
Onder het RIEC convenant zijn met samenwerkingspartners drie ondermijningscasussen opgepakt.  

We voeren het uitvoeringsprogramma aanpak mensenhandel Westfriesland uit.

We hebben zeven interne mensenhandel trainingen georganiseerd voor collega’s die veelvuldig klantcontacten hebben en/of op locatiebezoek gaan.
Op het niveau van Noord-Holland is een QuickScan uitgevoerd. Met deze scan zijn gemeenten beoordeeld waar zij staan op het gebied van de bestuurlijke aanpak mensenhandel. Wij scoorden hier bovengemiddeld met 6 van de 8 punten.
Intern is 1 signaal van mensenhandel binnengekomen. Deze melding is opgepakt en wordt uitgelopen.

We bevorderen onze digitale veiligheid.

We investeren in kennis, kwaliteit en voldoen minimaal aan relevante wet- en regelgeving.

Wij komen steeds meer in control op het gebied van informatiebeveiliging. Een grote stap hierin is de vaststelling van het vernieuwde informatiebeveiligingsbeleid in de gemeenteraad van oktober 2024. Hiermee worden beleidstechnisch diverse zaken verankerd en spelen wij in op (komende) relevante wet- en regelgeving. Maar informatiebeveiliging blijft een continu proces waarbij continue bijsturing nodig blijft.

We brengen de diensten op het gebied van digitale veiligheid vanuit het regionaal platform criminaliteitsbeheersing onder de aandacht van onze ondernemers.

Wij hebben in samenwerking met Hoorn en Platform Veilig Ondernemen (PVO) een ontbijtsessie georganiseerd voor ondernemers. De ontbijtsessie is gericht op het bevorderen van de digitale veiligheid en bewustwording van de ondernemers.
Daarnaast zijn de diensten van het regionaal platform criminaliteitsbeheersing onder de aandacht gebracht bij de ondernemer.

Voor het bestrijden van cybercriminaliteit sluiten we voor inwoners aan bij de regionale projecten uit het Meerjaren Veiligheidsbeleid op eenheidsniveau van Noord-Holland.

Wij hebben het project “hackshield” gepromoot. Dit programma richt zich op het digitaal weerbaar maken van kinderen tussen de 8 en 12 jaar. In totaal zijn er 144 kinderen opgeleid tot cyberagent.
Noord-Holland Samen Veilig heeft een regionale cyberscan uitgevoerd. Op basis van deze scan scoren wij bovengemiddeld in vergelijking met andere gemeenten in de eenheid. Deze scan is uitgevoerd op de thema’s:
- Eigen huis op orde
- Cyberincidenten en cybercrises
- Cybercrime en gedigitaliseerde misdaad
- Online aangejaagde ordeverstoringen
Voor burgemeesters is een bestuurlijke training georganiseerd op het gebied van online aangejaagde ordeverstoringen.

Economie

Behoud en verbeteren van voorzieningen, werkgelegenheid en bedrijvigheid.

We zetten het duurzaam ondernemersloket in voor het verduurzamen van bedrijventerreinen.

Samen met betrokken samenwerkingspartijen evalueerden we het duurzaam ondernemersloket. We zijn niet tevreden over de inzet en de resultaten van het loket.

We bieden ruimte voor duurzame innovaties en pilots.

- Met de pilot erfmolens willen we ondernemers de mogelijkheid bieden om te blijven innoveren en energie onafhankelijk te worden. Helaas liep de pilot vertraging op door het faillissement van twee aanbieders van een erfmolen.
- We onderzoeken de mogelijkheid tot de ontwikkeling van zonneparken in de zoekgebieden voor de Regionale Energiestrategie (RES-zoekgebieden). Initiatiefnemers kunnen een bijdrage leveren aan het oplossen van netcongestie.
- We voerden een pilot uit om de werking van micro-organismen (bacteriën) in drijfmest te testen. De resultaten zijn gedeeld met veehouders.

We ondersteunen ondernemers om werklocaties en panden duurzamer te maken.

We informeerden kantooreigenaren over de verplichting dat hun pand minimaal een label C moet hebben. Daarnaast informeerden we ondernemers via onze website over de diverse subsidiemogelijkheden.  

We dragen bij aan de uitvoering van het jaarplan van het Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord dat loopt t/m 2024. We evalueren de huidige samenwerking met het Ontwikkelingsbedrijf en ontwikkelen een nieuw meerjarenplan voor regionale economische samenwerking voor de komende jaren.

- Wij leverden een bijdrage aan de uitvoering van het jaarplan 2024 van het Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord (ONHN) met als doel het behouden en stimuleren van de bedrijvigheid in de regio.
- Op basis van de aanbevelingen uit de Eindevaluatie ONHN 2023 en het Scenario onderzoek voor uitwerking nieuwe DVO (2024) leverden we een bijdrage voor de ontwikkeling van een nieuwe Dienstverleningsovereenkomst (DVO) en Aandeelhoudersovereenkomst (AHO) voor de periode 2025-2031.
- In oktober 2024 besloot de gemeenteraad geen wensen en bedenkingen te uiten op de nieuwe DVO. De aandeelhouders van ONHN stemden in december 2024 in met de nieuwe DVO. Ook leverden we een bijdrage aan de ontwikkeling van een nieuw meerjarenplan.

We werken aan onze toeristische marketing.

- Het Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord beëindigde de opdracht destinatiemarketing Holland boven Amsterdam (HbA) vanaf 1 januari 2024. We speelden in op de gevolgen hiervan door onder andere het ontwikkelen van een nieuwe website voor lokale en regionale promotie en het vormgeven van de voortzetting van de lokale en regionale marketing;
- De gemeente werkte samen met de toeristische coördinator en Stichting Toeristisch Platform Medemblik aan de verzelfstandiging van de toeristische marketing;
- In de loop van 2024 is de uitvoering van de toeristische marketing, middels een overeenkomst, overgegaan naar Stichting Toeristisch Platform Medemblik. Deze overeenkomst liep tot en met 31 december 2024. We onderzochten in deze periode wat er nodig is om een langdurige samenwerking aan te gaan.
- Daarnaast is er regionaal samen gewerkt aan de promotiecampagne Tulpen Boven Amsterdam en Beleef Westfriesland.

We dragen bij aan de uitvoering van de regionale economische agenda onder het Pact van Westfriesland 7.1.

In 2024 werkten we met de Westfriese gemeenten, georganiseerd bedrijfsleven en de provincie Noord-Holland regionaal samen aan het versterken van werklocaties, detailhandel, verblijfsrecreatie en de transitieopgave van de agrarische sector.  We leverden een bijdrage aan de uitvoering van het Convenant Bedrijventerreinen, de afronding van de regionale detailhandelsvisie en de uitvoering van het programma Vitale Verblijfsrecreatie Noord-Holland Noord 2021-2025. Voor de toekomstbestendige agrisector participeerden wij in het provinciale proces voor het provinciaal programma landelijk gebied (PPLG) en Ruimtelijk Ontwikkelperspectief. Ook leverden we vanuit de regionale economische samenwerking een bijdrage aan het Startersloket en Talent Academy Westfriesland.

We versterken de centrumfunctie van de stad Medemblik.

We werken samen aan het Beeldkwaliteitsplan Centrum Medemblik.

In juni 2024 besloot het college te starten met een nieuw programma, genaamd Toekomst stad Medemblik. Doel van dit programma is om de centrumfunctie van de stad Medemblik te versterken. Vervolgens is een Stadsplan gemaakt. Dit Stadsplan geeft een inhoudelijke visie op de toekomst van de stad. Hierin wordt ook aandacht gegeven aan de beeldkwaliteit van de stad, waardoor geen apart beeldkwaliteitsplan meer nodig is. Het Stadsplan is vastgesteld door de gemeenteraad in december 2024.

Wij actualiseren ons evenementenbeleid.

Medio 2024 zijn we gestart met het proces om te komen tot een integraal evenementenbeleid voor de gemeente Medemblik. Het opstellen van dit beleid komt voort uit het Uitvoeringsprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving gemeente Medemblik 2024 (VTH Uitvoeringsprogramma 2024). Inmiddels is het projectplan opgesteld en is de bemensing van het project rond.

We werken aan het versterken en toekomstbestendig maken van de agrarische sector.

We werken regionaal samen in de Greenport Noord-Holland Noord en het Ontwikkelingsbedrijf.

-  Via de Westfriese regionale economische samenwerking werkten we samen met het georganiseerde agrarische bedrijfsleven, kennisinstellingen, provincie Noord-Holland en de gemeenten in Noord-Holland Noord aan de uitvoering van de strategische visie Greenport Noord-Holland Noord.
-  De Provincie Noord-Holland en de gemeenten in Noord-Holland Noord, waaronder de gemeente Medemblik, werkten ook in 2024 regionaal samen met het Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord als regionale economische uitvoeringsorganisatie. Doel van deze samenwerking is het behouden en stimuleren van de bedrijvigheid in de regio.

We versterken het (maatschappelijk) rendement van onze havens.

We vernieuwen onze (huur)contracten en gemaakte afspraken.

De laatste hand wordt gelegd aan het vernieuwen van de (huur)contracten en gemaakte afspraken met Stadshavens B.V. Met name het opstellen van een lijst met taakverdelingen neemt meer tijd in beslag.

We starten een onderzoek naar de mogelijkheden om het gebruik van de havens diverser te maken.

Het diverser maken van de havens wordt gekoppeld aan de leefbaarheid van het centrum Medemblik. Er lopen diverse projecten en onderzoeken. Met het Stadsplan Medemblik wordt alles samengebracht. Door vaststelling van dit plan heeft het diverser maken van het gebruik van de haven ook een plek gekregen tussen alle andere activiteiten.

Deze pagina is gebouwd op 07/10/2025 18:27:47 met de export van 07/10/2025 18:19:47